Lopend Leids onderzoek: neurobiologie van schizofrenie en Alzheimer

Geschreven door Steven en Marianne

Prism logo schizofrenie Alzheimer

De PRISM studie is opgezet om sociaal terugtrekgedrag en denkvermogen te onderzoeken in patiënten met de ziekte van Alzheimer en met schizofrenie. Met behulp van vragenlijsten, testen, hersenonderzoek (MRI en EEG) en bloedafname, willen de onderzoekers meer inzicht krijgen in de biologische achtergrond van deze symptomen. Dit kan helpen om nieuwe behandelingen te ontwikkelen en de diagnostiek te verbeteren. De studie wordt uitgevoerd in Leiden (LUMC), Utrecht (UMC) en Amsterdam (VUMC).

Alzheimer en schizofrenie?

De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie, een ziekte die voornamelijk bij oudere mensen optreedt. (meer lezen) Schizofrenie ontstaat juist het vaak tussen het 16e en 35e levensjaar. Bij deze aandoening staan psychotische kenmerken, zoals achterdocht en dingen horen of zien die anderen niet horen of zien op de voorgrond. (meer lezen)

Toch lijken sommige symptomen van deze twee ziektes op elkaar. Twee voorbeelden hiervan zijn de verslechtering van het denkvermogen en sociale terugtrekking. Dit laatste houdt in dat iemand minder met andere mensen omgaat dan vroeger. Omdát deze twee ziektebeelden verder zo verschillend zijn, zijn ze zo geschikt om onderzoek te doen naar overeenkomsten en verschillen.

Wat wordt er onderzocht?

Het sociale terugtrekgedrag en denkvermogen worden gemeten met vraaggesprekken, vragenlijsten en onderzoeken waarbij patiënten bepaalde taken moeten verrichten. Een voorbeeld hiervan is het herkennen van woorden.

De lichamelijke kenmerken worden onderzocht met scans van het brein (MRI), het meten van de hersenactiviteit (EEG) en met bloedonderzoek.

Prism brain

Vervolgens wordt gekeken of je op basis van deze uitslagen de twee verschillende diagnoses kunt onderscheiden. Dit doen de onderzoekers door zonder kennis van de diagnose te kijken naar patronen in de biologische gegevens. De volgende stap is om te kijken of je deze patronen in kunt delen in verschillende groepen.

Wat is het doel?

Als het lukt om verschillende patronen van biologische gegevens te vinden die bij de ziekte van Alzheimer en bij schizofrenie passen, dan helpt dit om meer te begrijpen van het mechanisme van de ziekte. Ook kan deze informatie gebruikt worden om betere behandelmethoden te ontwikkelen.

Proefpersonen gezocht

De onderzoekers zijn op zoek naar deelnemers voor de twee groepen:

• Mannen en vrouwen met schizofrenie, 18-40 jaar oud
  • Mannen en vrouwen die (mogelijk) de ziekte van Alzheimer hebben, 50-75 jaar oud

Meer informatie

Vragen of opmerkingen over deze studie? Stuur een bericht aan de redactie met het contactformulier.(link) Wij zorgen dat deze berichten terecht komen bij de onderzoekers. Voor meer informatie over het project klik je op deze link.

Ben je geïnteresseerd in deelname of ken je iemand die dat is? Klik dan hier voor meer informatie.

steven van der werff lumc

De onderzoeker

Steven van der Werff is de Leidse coördinator van de studie. Steven werkt als postdoctoraal onderzoeker op de afdeling psychiatrie van het LUMC. Daarnaast behandelt hij patiënten met trauma als psycholoog bij PsyQ. Hij is gepromoveerd op neurobiologische mechanismes van veerkracht bij trauma.