Onderwijs in coronatijd

Blog, Onderwijs 0 comments

-Door Diederik de Rooy, psychiater LUMC-

Vandaag begint het onderwijsblok Vraagstukken Psychiatrisch Functioneren voor tweedejaars geneeskundestudenten in Leiden. Diederik de Rooy, psychiater in het LUMC en blokcoördinator van dit onderwijsblok, vertelt over de organisatie van dit blok in coronatijd.

Hoe zet je als blokcommissie een zo goed mogelijk blok op, als vrijwel zeker is dat alles online moet, maar je niet weet wat de technische mogelijkheden zijn, je niet weet hoe belastbaar docenten zullen zijn of hoe druk de patiëntenzorg is? Dat was de situatie waar we medio maart mee geconfronteerd werden. Er was een Corona-epidemie, maar het was volkomen onduidelijk hoe die zich verder zou gaan voltrekken. Zou in juni de helft van de docenten ziek zijn? Zouden we naast onderwijs ook een enorme toeloop van patiënten krijgen, die psychische problemen hadden als gevolg van de Corona-situatie? Niemand wist in maart antwoord op die vragen, maar toch was het tijd om het blok op poten te gaan zetten. Vraagstukken Psychisch Functioneren wordt al jarenlang enorm gewaardeerd als blok, dus in de normale situatie zou er weinig aangepast moeten worden, maar moest nu ineens alles anders?

Uitgangspunten

Bij het vormgeven van dit blok zijn we van een aantal uitgangspunten uitgegaan. Allereerst moeten we kwalitatief goed onderwijs geven. Daarnaast willen we, ondanks het feit dat al het onderwijs op afstand moet, het onderwijs zo persoonlijk mogelijk maken. Juist bij een vak als psychiatrie is het belangrijk om ook persoonlijk contact met de docenten te kunnen hebben. Voor inhoudelijke vragen, maar bijvoorbeeld ook als een bepaald onderwerp je erg raakt. Verder wilde ik alles op alles zetten om op de laatste dag, ook een tentamen af te nemen waar jullie een tijdje later een uitslag en (hopelijk!) studiepunten bij krijgen, zodat het vak echt goed afgerond kan worden. En last but no least: we kunnen allerlei mooie dingen bedenken, maar het moet praktisch gezien wel haalbaar blijven. Samen met een aantal AIOS ben ik gaan brainstormen hoe we dit concreet invulling kunnen geven. We besloten dat werkgroepen (deels) vervangen zullen worden door werkcolleges, maar dat we een tweetal kleinschalige en persoonlijke werkgroepen zullen handhaven.

Onzekerheid

Ook voor ons zijn veel dingen onzeker. Regels veranderen continu. Zo was eerst al het fysieke onderwijs onmogelijk, maar zijn er nu vanaf 15 juni toch weer mogelijkheden. Het betekent dat we ons continu moeten aanpassen aan veranderende omstandigheden. Op zich is dat niet erg, dat hoort bij het leven van iedere arts.

Begrip

Het betekent wel dat er soms ook een beroep op jullie flexibiliteit gedaan zal moeten worden. En ook al doen we ons best om alle communicatie zo helder mogelijk te maken (het blokboek is volledig aangepast!), er zullen hier en daar dingen onduidelijk zijn. Kinderziektes bij het online onderwijs zijn uiteraard niet uitgesloten. We hopen op jullie begrip hiervoor. Wees ervan overtuigd dat de blokcommissie en alle docenten super gemotiveerd zijn om er voor jullie een fantastisch blok van te maken! Bij het introductiecollege online op 8 juni zal ik jullie er alles over de nieuwe opzet vertellen, en ook uitleg geven over de toetsing. Tot dan!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.