DLP interviewt: Juul Ribbens, psychiater LUMC

Juul Ribbens is psychiater in het LUMC, waar zij werkt op de psychiatrische consultatieve dienst (PCD). Daarnaast is zij blokcoördinator van het tweedejaars geneeskundeblok ‘Vraagstukken Psychische Functioneren’. Zij heeft haar opleiding tot psychiater in het LUMC gedaan. Deleidsepsychiater sprak haar over haar werk en het combineren van deze functies.

Hoe ben je op deze plek terechtgekomen?

Jaren geleden was ik zelf student geneeskunde en later arts-assistent in opleiding tot psychiater. Ik heb vervolgens enige tijd in het VUMC gewerkt als psychiater, toen deze vacature voor een ‘jonge klare’ vrijkwam. De combinatie van PCD en het geven van onderwijs sprak mij direct aan.

Kun je uitleggen wat het werk van de PCD inhoudt?

De PCD staat voor Psychiatrische Consultatieve Dienst. Ik werk 3 dagen per week als supervisor van de PCD. We zijn een team van 2 verpleegkundigen, 3 AIOS, 1 co-assistent en nog 1 andere vaste psychiater. Wij doen alle psychiatrische consulten in het ziekenhuis als de zaalartsen ons in consult vragen. Bijvoorbeeld als er een patiënt, die is opgenomen op de chirurgie of cardiologie, acuut verward is of somber is. Daarnaast geven we ook adviezen aan het (verpleegkundig/artsen)team voor bejegening en ondersteuning aan de patiënt.  Ook op de Spoedeisende Eerste Hulp komen we regelmatig voor bijvoorbeeld suïcidaliteitsbeoordelingen als iemand binnen wordt gebracht na een TS (zelfmoordpoging) . Het is dus heel divers: delier, wilsbekwaamheidsbeoordelingen, suïcidaliteit, depressie en angst, gedragsproblemen… We geven niet alleen adviezen aan de zaalarts maar denken dus echt mee op het grensvlak van psychiatrie en somatiek en werken veel samen met de andere disciplines. En binnen de PCD superviseer ik de AIOS wat ook hartstikke leuk is om te doen.

Hoe ben je bij het huidige geneeskunde-onderwijs betrokken geraakt?

Toen ik werd aangenomen als psychiater in het LUMC kreeg ik ook de kans om mijn werk (de psychiatrische consulten) te combineren met het blokcoördinatorschap van het 2e jaars geneeskundeblok psychiatrie. Een blok wat al jaren goed loopt en ik nog niet kende.

Best een pittige opdracht, die combinatie?

Ja! Een snelkookpan volgde, waar ik gelukkig niet ‘te gaar’ van werd, met didactisch onderwijs over het geven van hoorcolleges, een nieuwe werkgroep-opzet, een lastige literatuuropdracht en een tentamen dat bedacht moest worden. Maar ook het enthousiasmeren van de docenten en studenten, afstemming, ondersteuning bij van alles en nog wat, en zelf een college maken waarbij ik ook een inkijkje wilde geven in de ziekenhuispsychiatrie. Gelukkig met de hulp van een fijn team.

Wat leren de 2e jaars geneeskundestudenten in dit blok?

Het blok Vraagstukken Psychisch Functioneren is het laatste blok van het 2e jaar geneeskunde in Leiden. Ook voor de geneeskundestudenten is het een snelkookpan: Vier weken waarin ze een brede basis van de psychiatrie leren. In het eerste jaar hebben ze ‘Hersenen en Aansturing’ gehad over o.a. neuroanatomie en dit blok VPF bouwt daar op voort met de pathofysiologie, diagnostiek en behandeling van de grote psychiatrische ziektebeelden van de volwassenen- en kinder- en jeugdpsychiatrie. Er zijn 7 thema’s: diagnostiek, classificatie en het biopsychosociale model; psychotische stoornissen; stemmingsstoornissen; angststoornissen; het jonge kind; complexe problematiek bij een adolescent en persoonlijkheidsstoornissen. 

Dat is aardig wat in vier weken…

Maar dat is nog niet alles: er is ook aandacht voor juridische aspecten en suïcidaliteit. En we geven een inkijkje in wat een psychiater bij de crisisdienst (de acute psychiatrie) zoal tegenkomt. Nieuw dit jaar was dat we ook werkten met ervaringsdeskundigen. Onze collega prof. Robert Vermeiren gaf al zijn colleges over de Kinder- en Jeugdpsychiatrie samen met een ervaringsdeskundige. Hij noemde dit ook nog in zijn Zomergasten-uitzending. 

Ik krijg zin om weer naar de collegebanken te gaan!

Onderwijs stopt gelukkig niet na je studie. Je leert je hele carrière door. En wat heb ik er zin in om blok Vraagstukken Psychisch Functioneren nog een jaar te coördineren. 

Ps. Heb je zin om in 2022 mee helpen, als student-assistent, of interesse in een (klinische of wetenschappelijke) stage? Stuur dan nu alvast een bericht via het contactformulier.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.