eHealth ter overbrugging van de wachtlijst
-Door Annemijne Nelissen, onderzoeker LUMC-
Wachten op een eerste afspraak bij de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) kan moeilijk zijn. Soms duurt het weken, soms zelfs vele maanden, voordat iemand terecht kan voor een intakegesprek. Juist in die tussenliggende periode – waarin klachten soms verergeren – is er vaak nog geen ondersteuning mogelijk. Wat nou als we die wachttijd wat meer kunnen benutten?
eHealth tijdens de wachttijd
Met de Wachttijdstudie doen we onderzoek naar het aanbieden van eHealth modules aan mensen die op de wachtlijst staan voor een intake bij de GGZ. Kunnen deze modules de klachten verminderen en de wachttijd draaglijker maken? We gebruiken voor dit onderzoek online zelfhulpmodules van Therapieland. Deze eHealth modules zijn speciaal ontwikkeld voor de gezondheidszorg, met uitleg over psychische klachten en wat hieraan te doen met behulp van tekst, video’s en oefeningen. Via antwoorden op vragenlijsten kunnen we adviseren welke modules het beste bij iemands klachten passen, zodat het een gepersonaliseerde onbegeleide eHealth behandeling is.
Hoe gaan we dit onderzoeken?
In een gerandomiseerde gecontroleerde studie (RCT) willen we in een periode van drie jaar 408 deelnemers includeren die op de wachtlijst staan voor een intake bij GGZ Rivierduinen of GGZ Delfland. Als iemand meedoet, wordt die gerandomiseerd in de interventiegroep of de controlegroep. De interventiegroep krijgt toegang tot de eHealth modules en bij de controlegroep verandert er niets aan de zorg zoals die tijdens de wachttijd is.

Figuur 1: schematische weergave van de onderzoeksopzet
Het effect van de interventie meten we via verschillende zelfrapportage
vragenlijsten. Die versturen we maandelijks (interventiegroep) of elke 3
maanden (controlegroep). Dankzij de herhaalde metingen kunnen we het beloop van
de klachten over de tijd goed in kaart brengen. De resultaten van de
interventiegroep vergelijken met die van de controlegroep. Primair onderzoeken
we het verschil in de ernst van de klachten tussen beide groepen. Daarnaast
zijn we benieuwd naar het verschil in het effect op de kwaliteit van leven en
willen we onderzoeken of de interventie kosteneffectief is vergeleken met de
controlegroep.
Laagdrempelige ondersteuning
Wat deze aanpak uniek maakt, is dat het geen extra druk legt op zorgprofessionals en/of mantelzorgers. De ondersteuning is volledig digitaal en onbegeleid. Tegelijkertijd krijgen mensen tijdens een lastige periode tóch een vorm van hulp aangeboden. Blijkt deze aanpak effectief, dan vormt het een waardevolle aanvulling op de bestaande zorg én biedt het een veelbelovende manier om de huidige zorgkloof tussen de aanmelding en intake te verkleinen – zonder extra druk op de zorg.
En nu?
De studie is net gestart en de eerste inclusies zijn binnen. Wij hopen natuurlijk dat deze aanpak kan bijdragen aan het draaglijker maken van de wachttijd, maar daarvoor moeten we de resultaten afwachten. Later volgt dus meer!
Contactgegevens: