Veel geleerd..

Blog, Onderwijs 0 comments

-Door Diederik de Rooy, psychiater LUMC-

Het onderwijsblok Vraagstukken Psychisch Functioneren voor tweedejaars geneeskundestudenten in Leiden is in volle gang. In een serie blogs legt psychiater en blokcoördinator Diederik de Rooy onderwerpen uit het blok verder uit.

Het zijn drukke weken geweest. Voor de studenten, die naast dit drukke blok onder meer ook nog een lijntentamen hadden, maar ook voor de docenten, die onderwijs naast hun klinische werk deden, en vaak ook ’s avonds en in het weekend nog ermee bezig waren. Wat mij betreft was het absoluut de moeite waard. Jullie hebben de afgelopen drie weken veel geleerd, maar wij ook. Praktische dingen, zoals dat het niet handig is om studenten een literatuuropdracht in te laten leveren op het moment dat ze ook een lijntentamen moeten doen… Maar ook inhoudelijk, met name bij de literatuuropdrachten. Een heel aantal heb ik zelf beoordeeld, of als tweede beoordelaar mogen nalezen. Dit bracht me op de hoogte van vele interessante nieuwe ontwikkelingen, zoals de written exposure therapie bij PTSS, maar ook dat IPT en CGT even effectief zijn bij depressieve stoornissen, en dat een systeemgerichte aanpak bij anorexia nervosa de beste resultaten geeft.

Studietips tentamen

Nog een paar laatste studietips. Zoals besproken tijdens college, ligt de focus op datgene wat je moet weten als je straks arts bent. Op klinisch redeneren dus. Mocht je in tijdsnood komen met studeren (wat ik niet verwacht, want jullie haalden bij het oefententamen over het algemeen heel goede scores), dan zou mijn tip zijn om eerst te zorgen dat je de kenmerkende symptomen van de behandelde aandoeningen weet, en welke aandoeningen vaak comorbide voorkomen. Vervolgens zou ik de belangrijkste behandelstappen doornemen. Zorg dat je weet wanneer, (welke) psychotherapie, medicatie of een combinatie hiervan geïndiceerd is. Verdiep je in het psychiatrisch onderzoek, de afweermechanismen en de juridische aspecten zoals die behandeld zijn, en check voor jezelf of je die toe kunt passen op de desbetreffende ziektebeelden. Bestudeer tenslotte de onderliggende pathofysiologie en relevante epidemiologisch factoren. Als je dit allemaal scherp hebt, heb ik er alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen vrijdag. En als je nog tijd over hebt, doe het gewoon nog een keer extra grondig voor een hoger cijfer;)

Enthousiasme

Tenslotte, over het algemeen (en dit is ook wat ik van de docenten heb teruggehoord) waren jullie super enthousiast. Dat maakt het voor ons ook leuk. Jullie enthousiasme in combinatie met alle interessante dingen die ik ervan heb mogen opsteken, maken dat ik me nu alweer verheug op het blok volgend jaar. Wellicht tot ziens bij een masterclass, onderzoek, co-schappen of op een ander moment in je carrière, en voor nu heel veel succes vrijdag en alvast een goede zomervakantie!

Tip: houd deze website in de gaten voor mogelijkheden om hier een eigen gastblog over je literatuuropdracht te publiceren, masterclasses, vacatures voor student-assistenten, onderzoeksmogelijkheden etc!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.