Onderwijs psychiatrie in de geneeskundestudie: Vraagstukken psychisch functioneren

Onderwijs 1 comment

De studie geneeskunde  in Leiden is opgebouwd volgens het raamplan 2009 waarin eindtermen zijn beschreven in de vorm van competenties en rollen waaraan een arts moet voldoen. Het psychiatrie onderwijs in de bachelor en master behandelt de vraagstukken die zijn beschreven in het Raamplan. Voorbeelden hiervan zijn: gedragsstoornissen, sombere stemming, angstig voelen, suïcidaliteit en zelfdestructief gedrag.

Bachelor: eerste jaar

In het eerstejaarsblok ‘Hersenen en aansturing’ worden de hersenstructuren behandeld die betrokken zijn bij cognitief functioneren en emotieregulatie. De studenten leren de beginselen van diagnostiek en classificatie aan de hand van het ziektebeeld depressie.

Tweede jaar

In het tweedejaarsblok ‘Vraagstukken psychisch functioneren’, dat elk jaar in juni plaatsvindt, wordt deze kennis uitgebreid. Neurobiologische en psychologische mechanismen van psychopathologie worden uitgebreid besproken, en de student leert aan de hand van casuïstiek om aan de hand van het door ons ontwikkelde Schema klinisch redeneren te komen tot een diagnose en behandelplan. Daarnaast worden etiologie, diagnostiek en behandeling van de grote psychiatrische ziektebeelden behandeld in colleges en interactieve werkgroepen. In het blok van vier weken zijn zeven verplichte werkgroepen opgenomen waarin steeds vier studenten presentaties moeten voorbereiden die beoordeeld worden en meetellen voor het eindcijfer. De overige studenten bereiden de werkgroepen voor aan de hand van zelfstudieopdrachten waarin samenwerking een vereiste is. Door deze aanpak worden diverse competenties getoetst zoals samenwering, academische vorming en beroepsvorming. Uitleg over de specifieke opdrachten vind je hier en hier . Het klassieke tentamen aan het einde van het blok levert 70% van het eindcijfer op. De ervaring leert dat studenten actief moeten studeren om de werkgroepen goed te kunnen volgen, maar dat dit veel verdieping oplevert waardoor het tentamen voor veel studenten goed te doen is.

 

Derde jaar

In het derde jaar komen onderwerpen zoals SOLK terug in het blok Vraagstukken in de praktijk.

 

Master

Het onderwijs in de master is recent ontwikkeld. Hierover binnenkort meer.

 

One Comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.